En alle tiders revy i full vigør

Anne_Guro_uten_vannmerke (3 of 3).JPG

Journalist: Tord Kristian Fjellheim Andersen

Fotografer: Kristina Bringedal Gedde, Anne Guro Røsæg og Marianne Mjelde

At UKA i Ås fikk ha revy i 2020 er et lite mirakel i seg selv. Alt talte mot det, for selv de mest profesjonelle norske festivalene måtte bukke under en etter en. Som kjerringa mot strømmen, og med litt god hjelp, klarte like vel UKA i Ås å sette opp den tradisjonelle revyen i koronaåret 2020.

 

I full vigør spilte for 200 ekstatiske sittende i Aud.Max. hele 14 ganger, og er nå som tidligere den sentrale lysekronen over hele festivalen. Denne gangen var det ikke bare en hvilken som helst revy heller: Dette var den store jubileumsrevyen, og revyblokka gjorde sitt fremste for å ære de lange revytradisjonene vi har her på Ås.

Marianne_Mjelde_uten_vannmerke (1 of 1).JPG

Introduksjoner og intensjoner

Revyen begynner med en eksplosjon av en åpningslåt, og gjennom dette fortelles på mange måter intensjonen om revyen. Både som et avbrekk i et veldig spesielt år, men også for stolt å peke tilbake til sangen som nettopp har inspirert navnet I full vigør, Jeg og'n Thorvald og Johannes.

Videre sketsjer varierer i innhold og tone, med sovesketsjen, Hurtigruta og å bli invitert på to vors som tidlige personlige favoritter. Oddarud gård spiller opp mot den gamle landbrukshøgskolens bonderøtter, og inkluderer også inn revybandet på en genial måte. Andre gjenkjenneligheter er sykkeltyver og SiÅs-kludrerier.

Kristina_Bringedal_Gedde_uten_vannmerke (1 of 1).JPG

;)

En av de aller beste sketsjene er et pek på noe mer dagsaktuelt, med Virtual Reality Fadderuke under korona-tiden. Spesielt morsomt er hvordan sketsjen kombinerer det digitale på skjermen, og virkeligheten på scenen. Denne er så proppfull av spøker at det nesten var vanskelig å få med seg alt ved første visning, og sånn sett et høydepunkt selv ved flere forestillinger.

Sketsjene varierer ellers svært mye i innhold, som begravelsen til en dårlig taper, skogspolitikk, videospill og mecha-nazister. Mange av disse er veldig dialogtunge, så når det lages en sketsj om vafler som blir lagt inn i fellesarealet og utføres som en sterkt slapstick-inspirert dans, er det spesielt imponerende å se bredden i innholdet.

 

Bak det røde teppet

Sketsjene veves sammen som et rikt tapet, helt uten hjelp av en rød trå. Kreativiteten er på topp, både det dagsaktuelle og det generelle. Alt fra de små vignettene, til sangnumrene, til sketsjene selv oser av karisma og personlighet. I numrene man selv syntes var mindre morsomme er det fortsatt tonnevis å verdsette. Selv om revyen er uten rød tråd, finner forfatterene fortsatt måter å knytte innhold på tvers av sketsjene sammen, på uventede måter.

Skuespillerne, danserne og bandet briljerer spesielt på scenen. Nivået til både innholdet som helhet, men også detaljene, løftes opp til nivåer som ikke burde være mulig på en revy som i utgangspunktet er kun laget av glade amatører. Og er det ikke det studentånden er?

Multiconsult_Logo_Sentrert_Multigrå_CMYK.png

En hjelpende hånd

Ved hjelp av en fantastisk revyblokk er det fra grunnen av skapt en opplevelse få andre turte å drømme om under koronapandemien. Uansett om det er scenekunster eller scenearbeid, rekvisitter eller kostymer – Det meste har hatt et overraskende høyt nivå. Revyassistent Tanita Guldbrandsen fremhever spesielt revypartner Multiconsult sitt bidrag som essensielt, i år som tidligere år:

"Multiconsult har nok en gang vært gode støttespillere for UKErevyen i 2020, noe vi setter stor pris på! Å ha støtten fra dem i ryggen gjør at vi ikke bare har kunnet lage underholdning for besøkende under UKA i Ås, men har også kunnet samle studenter og gi dem en viktig arena for å både lære nye ferdigheter og dyrke sosiale relasjoner - selv i 2020".

 

Korona eller ei, UKErevyen klarte det!

Uka i Ås