Korhelg – etappe for etappe

Hvis du ikke er med i kor og aldri har deltatt på korhelg virker kanskje UKAs studenthelg som en koselig og sosial sammenkomst for korister. Ikke la deg lure! Korhelg er egentlig en ansamling av blod, smerte og tårer fra start til slutt. Ikke så ulikt et maraton.

Journalist: Kristin MellombakkarogBergo

Alle som har løpt et maraton vet at det ikke akkurat er som en tur i parken. For å gjennomføre må man inneha kvaliteter som gjør en i stand til å overkomme prøvelsene som venter. Ikke bare må man være i god fysisk form for å tåle strabasene, man må også ha psyken og vilja på plass for å fullføre. Det kreves forberedelse og planlegging for å komme helt i mål og man må være både utholdende og sta for å karre seg gjennom tøffe og smertefulle timer.

Slik er det også å delta på korhelg. Akkurat som at man må varme godt opp før man prøver seg på et maraton, begynner korhelg med oppvarming fredag kveld. Denne UKA var det NM i studentrevy og konserter med Black Debbath og Anna of the North som varmet opp hutrende korister fra fjern og nær til helgas prøvelser. Det var stor variasjon i hvor mye og hvor hardt ulike utøvere varmet opp. Noen prøvde seg på langdistanseløp dagen før, mens andre holdt seg til en rolig jogg. Hvilken strategi som fungerte aller best er vanskelig å si, men de aller fleste klarte å karre seg opp og komme seg til registrering lørdag morgen.

 Topp hemmelig arrangement.  Foto: Karoline SelgikkjeskinnetførduharskoteBjørnaali

Topp hemmelig arrangement.

Foto: Karoline SelgikkjeskinnetførduharskoteBjørnaali

Klar, ferdig, løp!
Kl. 11.00 startet nemlig den sagnomsuste kor-matineen, som definitivt er å regne som maratonets startstrek. Der skulle alle utøverne paradere seg opp på AudMax-scenen og framføre sitt kamprop for løpet. Eller eventuelt synge, om de skulle finne på å drive med sånt. Deretter gikk det slag i slag med dypping av korister og andre (u)heldig utvalgte foreningsfolk i Skogsdammen, intimkonserter, matinntak og prematur vorsing. Løpets første ordentlige prøvelse kom først søndag morgen etter at koristene hadde sunget, danset og ralla seg gjennom første natt. Tidlig søndag morgen måtte nemlig samtlige deltagere kjempe seg ut av sine (eller andres) senger, sofaer og eventuelle gulv for å krype til helgas aller hemmeligste hemmelige arrangement, nemlig Turku. Det var utelukkende korister som har vært på korhelg før som på forhånd visste hva Turku er, i tillegg til de heldige beboerne på Kringla, som fikk gleden av å våkne opp til 500 bråkete korister utenfor døra si. Fønkisene som fikk rydde opp etter Turku kan sikkert også bekrefte at det ikke er så lett å se forskjell på opprydning etter korhelg og et maraton.

Melkesyre og oksesteik
Turku var også starten på den nest siste og hardeste etappen på maratonet. På dette tidspunktet begynte kroppen å bli sliten og hodet kjempet imot. Turku kunne både hjelpe formen til topps igjen, eller fungere som snubletråd for trøtte korister. Mållinja var den såkalte Psildefrokosten kl. 5.00 mandags morgen, og den var fremdeles svært langt unna da Turkuen var overstått. Det gjaldt derfor å finne den beste strategien for å holde koken resten av dagen og natta gjennom. De fleste korister underholdt seg selv og andre med intimkonserter, og på samfunnet fantes det leker som holdt stemninga oppe. På kvelden måtte deltagerne forsere den nest siste, men kanskje mest langdryge hindringen i dette lange løpet, nemlig Gallamiddag. Alle som har vært på gallamiddag vet at taler og gaveoverrekkelser i lange baner ikke gjør formen noen tjenester, og det kunne observeres lange gjesp og tomme øyne underveis. Likevel kunne spenningen føles på. Hvem kom til å komme seg helt til mål? Hvem ble slått ut av oksesteik og fløtegratinerte poteter?

 Viktig å holde humøret oppe på Gallamiddag.  Foto: Marek EgersåvakkeratsermanpåmegbeZ(v)immerman)

Viktig å holde humøret oppe på Gallamiddag.

Foto: Marek EgersåvakkeratsermanpåmegbeZ(v)immerman)

 Kapasiteten på Bohemen var mer enn sprengt.  Foto: Eirik GimegtvangsoppholdpåSønstevold

Kapasiteten på Bohemen var mer enn sprengt.

Foto: Eirik GimegtvangsoppholdpåSønstevold

Maraton er ikke for alle
Løpets siste etappe var nachspiel i korkollektivene. Bohemen, BEdehuset, Ivarinn og Epleskrotten var åsted for innspurten av dette altfor lange maratonet. Merkelig nok var ikke naboene rundt Ivarinn og BEdehuset spesielt begeistret for at koristenes siste kraftanstrengelse skulle foregå i deres nabolag natt til mandag, noe som førte til sprengt kapasitet på Bohemen (pussig nok ikke i Epleskrotten…rart). Dette bidro til hurtig utrangering av en stor andel utøvere. Mållinjen nærmet seg raskt, og flere og flere falt av ut i de sene nattetimer (tidlige morgentimer?). Undertegnede kastet inn håndkleet klokken 04.30, kun 30 minutter før mållinjen. Formen holdt dessverre ikke hele veien, og hva som skjedde på Psildefrokost er et mysterium som kun de lyseste sopranene, dypeste bassene, mest pipete tenorene og blærete altene veit noe om.

Tips for å komme seg gjennom korhelg eller et maraton:

1.       Ikke ha for høyt utgangstempo

Både når man skal løpe et maraton og når man skal delta på korhelg er det svært viktig å ikke gå inn for hardt. Bruker du opp alle kreftene på oppvarminga vil løpet bli blytungt. Slik er det også på korhelg. Om alle kreftene brukes opp fredag kveld, er det svært hardt å komme seg opp til kormatinè lørdag morgen, og med alt som skjer i løpet av dagen er det vanskelig å hente seg inn igjen.

 

 Det lønner seg å ikke gå for hardt ut fra start. Foto: Kristin MellombakkarogBergo

Det lønner seg å ikke gå for hardt ut fra start. Foto: Kristin MellombakkarogBergo

2.       Spar på kreftene

Det er ikke bare fredag kveld det er viktig å ikke ta seg helt ut. Korhelga er nemlig lang, og full av aktiviteter. Skal man klare å fullføre løpet helt til mål, må man klare å porsjonere ut kreftene sine best mulig.

3.       Opptrapping

Et problem for mange som prøver seg på maraton er at treninga inn mot løpet har vært for dårlig. Kanskje har man løpt litt hver eneste dag og føler man er i god form, men uten langkjøring er det lite håp for å være godt forberedt. Dette gjelder også for korister. Mange ligger i hardtrening hele høsten (til og med hele studietida) for å skjerpe 3-dagersformen inn mot korhelga. Men 3 dager i uka er slettes ikke det samme som 3-dagers. Heldigvis byr UKA på mang en mulighet til å pusse på utholdenheten før den store helga.

 

4.       Spis nok og riktig mat

For både maraton-løpere og korhelg-deltagere er det å få i seg nok, næringsrik mat helt essensielt for å klare å holde formen gjennom hele løpet. De som løper maraton bør trolig holde seg til små lette måltider gjennom løpet for å få tilførsel av energi. Dette er lurt for korister også, men det er i tillegg viktig å stappe i seg kaloribomber når man har mulighet. UKEgrillen er det perfekte stedet for korister på kor-maraton, som desperat trenger å få i seg både fett og karbohydrater. Maraton-løpere burde egentlig også tatt seg en tur dit, skal man dømme ut fra fettprosenten på kroppene deres.

 Mat må man ha. Foto: Emma KviforflyrikkjespurvenSørensen

Mat må man ha. Foto: Emma KviforflyrikkjespurvenSørensen

 

5.       Hydrering

Noe som oftest gjøres feil på maraton er mangel på inntak av væske. Med all svettingen som følger med en slik kraftanstrengelse trengs det hele tiden tilførsel av vann for å holde energinivået og humøret oppe. Dette er også helt vesentlig for å få en formidabel korhelg. Det er nemlig en sterk korrelasjon mellom humør og inntak av væske, og det vil merkes svært fort om man henger etter på drikkefronten. Hydrering gjør også godt for kropp og sinn, og vil bidra til at man klarer å holde på kreftene gjennom hele korhelga.

 Tekst: Det er viktig å få i seg nok væske på korhelg. Foto: Eirik GimegtvangsoppholdpåSønstevold)

Tekst: Det er viktig å få i seg nok væske på korhelg. Foto: Eirik GimegtvangsoppholdpåSønstevold)

 6.       Restituering

Det er viktig å ikke anstrenge seg for mye i forkant og etter et maraton, og restituering mellom slagene kan gjøre hele forskjellen mellom et vellykket og et mislykket løp. Dette gjelder også for korhelg. Prøv å ikke la FOMO-en (frykt for å gå glipp av ting) ta helt overhånd, og ta deg en hvil når det passer.

 Det er ikke så dumt å ta seg en pust i bakken i hengekøyeparken. Foto: Ane PrektigergudshimmelfrasørtilNordlie

Det er ikke så dumt å ta seg en pust i bakken i hengekøyeparken. Foto: Ane PrektigergudshimmelfrasørtilNordlie